Google Shopping

Måske har du  lagt mærke til de små produktbilleder øverst eller til højre, når du søger efter produkter på Google? De kommer frem gennem en annoncetype, der hedder Google Shopping. Men hvad er Google Shopping egentlig, er din webshop klar til Google shopping og er Google Shopping overhovedet smart for din webshop?

Hvad er Google Shopping?

Google Shopping er annoncer med et produktbillede og pris, der vises i toppen eller i højre side, når kunden søger på Google efter et produkt. Google Shopping annoncer fungerer uafhængigt af de normale Google AdWords tekstannoncer, hvilket gør det muligt at få vist din Google Shopping annonce, samtidig med din almindelige tekstannonce. Derudover er det muligt at få vist flere af dine produkter i Google Shopping annoncer på én søgning.

Google Shopping annoncer kan omfatte alt fra mode, elektronik og værktøj til hårvoks, smykker og maskiner. Så alt der sælges på en webshop, er oplagt til Google Shopping.

Der er to typer Google Shopping annoncer.

  1. Specifikt produkt uden specificeret brand

Google Shopping

Som du kan se vises der 9 Google Shopping annoncer i højre side. Her er der kun søgt efter et specifikt produkt men ikke et mærke. Læg mærke til at H&M har flere Google Shopping annoncer, mens Stylepit har både en Google Shopping annonce og en Google Adwords annonce.  

  1. Specifikt produkt med specifikt brand

Google Shopping

I denne Google Shopping annoncen vises der fem produkter for et specifikt produkt, men her med et specifikt mærke. Det ses, f.eks at Dorch & Danola både har fire Google Shopping annoncer og en Google Adwords annonce.

Google Shopping

Derudover vises Google Shopping annoncer også på mobilenheder. Stryger man til venstre, kommer der yderligere flere Google Shopping annoncer til syne.

Google vælger helt selv, om annoncerne vises i toppen eller til højre på en given søgning, det hele afhænger af budget og relevans. Derfor vil man typisk opleve, at en målrettede søgning på et specifikt produkt med et specifikt mærke bliver vist i toppen frem for til højre.

Hvordan bliver din virksomhed klar til Google Shopping?

For at kunne oprette Google Shopping annoncer, er det et krav, at din virksomhed har en konto i Google Merchant Center. Dette værktøj holder styr på din produktdata, og kan betegnes som dit online lager. Dernæst skal din Google Merchant Center-konto kobles sammen med din Google AdWords konto.

I korte træk fungerer Google Shopping således:

  1. Din webshop indlæser løbende informationer om alle produkterne til Google via en særlig fil, som kaldes et produktfeed
  2. Google scanner produktfeedet løbende for at holde alle produktinformationer opdateret
  3. Når en kunde søger på Google, finder Google relevante produkter fra dit og dine konkurrenters produktfeed. Produkterne vises for kunden i form af Google Shopping annoncer i søgeresultaterne
  4. Hvis kunden klikker på din Google Shopping annonce, betaler du kun for klikket ligesom ved Google AdWords annoncer – dette kaldes pay per click.

Hvordan kan Google Shopping gavne din webshop?

Google Shopping annoncer kan rent faktisk være med til at give din virksomhed et højt afkast, idet du giver dine kunder mulighed for hurtigt og nemt at finde dine produkter. Google Shopping tiltrækker samtidig flere nye potentielle kunder ved at nå ud til kunder, når de søger efter varer på Google.

Internt i din virksomhed gør det også, at du kan administrer dine produktoplysninger, så de er nøjagtige. Dette er med til, at dine kunder finder relevante og aktuelle varer, som de er på udkig efter.

Har du brug for hjælp til at oprette Google Shopping for din webshop? Hos Krak Media Group står vi altid klar til at hjælpe dig. Ring eller skriv allerede i dag – og få et uforpligtende tilbud.