Forskellen på google adwords og facebook annoncering
I dag oplever mange virksomheder stor succes ved at annoncere online.

Men for mange virksomheder kan online markedsføring hurtigt blive lidt af en jungle. Hvor skal man annoncere henne, og hvorfor? De to største online annonceringsplatforme er i dag Google og Facebook. Men hvad er forskellen på annonceringen på disse to platforme egentlig?
Før vi kan gå i dybden med, hvilken en af disse annonceformer du som virksomhed bør vælge, er det nødvendigt, at vi lige afklarer, hvad forskellen på Google AdWords (Google’s annoncer) og Facebook Ads (Facebook’s annoncer) egentlig er.

Google AdWords: “Betalt Søgning”

Google AdWords er de annoncer, som ligger placeret øverst og nederst på siden under søgeresultaterne. Som virksomhed er det gratis at oprette en Google AdWords konto, kampagner og søgeord, hvor man herefter betaler for de klik, som kommer ind på hjemmesiden via Google AdWords annoncerne.

Google AdWords, bedre kendt som verdens største PPC-annonceringsplatform og ‘betalt søgning’, danner grundlag for en målretning af søgeord og brug af tekstbaserede annoncer.  Hver gang en kunde klikker på en annonce, betaler virksomheden et beløb, deraf navnet “pay-per-click-annoncering.” Dermed betaler virksomheden kun for klik på Googles søgenetværk, og mange virksomheder oplever derfor potentialet i at finde nye kunder baseret på de søgeord, som deres online marketing bureau har angivet i Google AdWords.

Facebook Annoncering: “Betalt Socialt”

Facebook Annoncering er annoncer placeret i News Feed på startsiden på hhv. desktop og mobil, samt i højre side af startsiden. Annoncerne oprettes af virksomheder på Facebook, der vises for Facebook-brugere baseret på brugeraktivitet, demografiske oplysninger, enhedsbrugsoplysninger osv.

Forskellen på google adwords og facebook annoncering

Med det højeste antal månedlige aktive brugere af alle sociale netværk i verden er Facebook blevet et stærkt konkurrencedygtigt og lukrativt element i mange virksomheders digitale reklamestrategier.
Da mange af landets brugere på Facebook ikke umiddelbart går derind for at handle med virksomheder, men nærmere for at følge med i, hvad deres venner og bekendte foretager sig, så kræver opbygningen af Facebook-annoncer en solid forståelse for målgruppen, man gerne vil rette annoncen mod. Modsat Google AdWords er der på Facebook fokus på meget mere end blot søgeord. Når målgruppen er bestemt, oplever mange virksomheder, at Facebook bidrager med relevante henvendelser, da platformens annoncering er centreret omkring en relevant målgruppe.

Forskellen på Google AdWords vs. Facebook Ads

Som virksomhed kommer man nok i virkeligheden længst med at spørge sig selv: “skal jeg have hjælp til at finde mine kunder” eller,”skal mine kunder have hjælp til at finde mig?”

Hvis man kan nikke ja til det første, er der tale om en pull-strategi, og det er netop her, at Google Adwords fungere bedst. Når en kunde allerede har bestemt sig for at vedkommende skal bruge f.eks en tømrer til renovering af deres køkken eller vil købe et par Levi’s 501 jeans, går de ind på Google og laver en søgning på: “Køkken renovering” eller “Levi’s 501 jeans”. Dermed har kunden allerede besluttet sig for, at de skal bruge en håndværker eller et par jeans, hvor det nu handler om, at virksomheden er nem at finde for kunden. Her er det vigtigt at virksomheden bør ligge højt oppe på Google-søgningen, så deres kunder har nemt ved at finde dem og handle hos dem – alternativt handles der bare med en af konkurrenter.

Hvis man kan nikke ja til det andet spørgsmål, er der tale om en push-strategi, og her er det mange gange, at Facebook Ads fungerer bedst. Her har kunden endnu ikke opdaget behovet for en vare eller ydelse, så nu bør virksomheden præsentere sig selv, og skabe behovet for kunden med en effektiv annoncering. På Facebook arbejder man ikke kun med søgeord, men derimod med målgrupper, hvilket giver et stærkt potentiale til at nå bredt ud til lige præcis de kunder, man helst vil have fat i.
Hvis vi tager samme eksempel som før: En virksomhed, der sælger Levi’s jeans, kan opsætte en Facebook-annonce, og vælge de kvinder og mænd, der interesserer sig for mode/ jeans og befinder sig i netop den alder og områder, hvor man er mest tilbøjelig til at gå med dette mærke. Når målgruppen så ser en annonce med et billede af et par levi’s jeans, opstår behovet for at købe dem.

Så vil du helst jagte de kunder, som målrettet leder efter dig, eller vil du fortælle de kunder, som ikke ved hvem du er, at du findes?

Hos Krak Media Group står vi altid klar til at hjælpe dig med at finde ud, hvad der virker bedst for dig og din virksomhed. Ring og få et gratis servicetjek af din Adwords-konto!